maleboka.reismee.nl

Zanzibar

sinds gisteren zijn we op Zanzibar. In Stonetown in de Manch Lodge een geschikte kamer gevonden.

Afgelopen vrijdag naar Morogoro met Mozes in zijn prive auto. Lekker relaxed vervoer ipv een bus.

Het hotel in het centrum was vreselijk slecht en de badkamer was het ergste. Ze doen hier niet aan onderhoud en werkelijk alles is kapot. Kapotte tegels, kranen die omgekeerd op de wasbak staan. De wc die bij het doorspoelen de badkamer doet overstromen. Bij Karen zat een hagedis en reden voor haar om daar niet te durven slapen. Marc nam die kamer dan maar. Lokale bar, lokaal eten , geroosterde banaan (ndinzi) met mbuzi ( geite vlees) erg droog en weinig smaakvol.

Zaterdag naar Bagamoyo waar we een Banda ( Hut) op het strand namen. Dat was erg leuk, direct aan zee met de zeewind en de golven. Lekker relaxen onder de palmbomen dat was een tropische verrassing en voelde eindelijk als vakantie. Zondag regende het en onze geplande excursie naar het museum over de slavernij werd ingekort omdat het goot. We konden alleen binnen wat bekijken.

Zondag middag kwamen we aan bij Tina een tanzaniaanse vriendin van mij van twee en dertig jaar geleden , super blij elkaar weer te zien. Zolang niet gezien, jamani , contact verloren doordat ze verhuisd was naar Dar Es Salaam. In haar huis gezeten, bijkletsen over van alles en nog wat. Met de tuktuk naar Cocobeach was een hele bijzondere ervaring. Al die crossende karretjes ,wij in twee die achter elkaar aan reden. Scheuren was het , spannend en heel erg leuk maar eigenlijk wel gevaarlijk. Lu ( Louise) de dochter van Tina kwam ook nog kennis maken. Leuke meid, heeft gestudeerd in Birmingham en is producer voor een Amerikaanse filmploeg die documentaires maakt in Tanzania. Heel verwesterd en bij de hand maar zo werelds gevormd. Een andere dochter Jeanny is getrouwd met een Nederlandse Architect en woont in Arusha . ze hebben een bouwbedrijf daar.

Maandag regen en we gingen met de taxi naar de haven om kaartjes te kopen voor de boot naar Zanzibar. Toen daarna met de daladala naar Kariakoo Market. Tina nam ons onder haar hoede en wist de weg wel naar een shop voor afrikaanse kanga's ( omslagdoeken) . Genoeg ingekocht om een leuk sprei te kunnen maken en nog meer fleurige afrikaanse dingen.

Tina kocht spullen voor een maaltijd, eindelijk groente ! De ramadan was voorbij en maandag was het nog een feestdag voor de moslims. Wij gingen naar Slipway en genoten daar lekker van de zee en lekkere drankjes. Het was er erg druk met rijke afrikanen die inmiddels zo'n plek aan het strand ook gevonden hebben. Paraderen over de boulevard en van zonsondergang genieten.

Dinsdag de boot naar Zanzibar maar dan wel een goede snelle soort catamaran boot. Twee uur op zee was een leuke belevenis.

Op Zanzibar heerst een andere cultuur daarover de volgende keer meer.

Tot dusver alles goed en veel groeten van ons drie

nellie rijk

hoi,

Leuk om te lezen dat jullie nu ook even tijd hebben om gezin te zijn en toeristisch te doen. Het is jullie gegund hoor. Tijd voor de wereld (is nodig) en tijd voor jezelf (is ook belangrijk). perfecte balans.
Nellie Rijk

idi

Ha lenie marcc en Karen
het is een superbelevenis als ik het zo lees, geniet van de laatste dagen gr Idi

Lies

Hoi Lenie, Marc en Karen, Wat een belevenissen allemaal. De rust zullen jullie nu wel kunnen gebruiken om ht een en ander wat te laten bezinken. Fijne dagen nog

Veerle

Nog maar 2 nachtjes! Geniet ervan!
Liefs Veerle

Helen

Hoi Marc, Lenie en Karen,

Scheuren in een tuk-tuk en dat na kunnen vertellen lijkt mij helemaal het einde. een beetje (gezond) jaloers ben ik wel op jullie, zo'n fantastische reis maken en een bijzonder land opnieuw leren kennen..het lijkt mij heerlijk en niemand neemt jullie dat meer af.
We zien jullie donderdag en horen dan vast wel meer indrukken.
Veel liefs en nog heel even genieten.

Helen