maleboka.reismee.nl

Omgeving Iringa

Ik was dus net klaar met mijn verhaal toen de stroom uit viel ook dat is Afrika. Niet zo slim om niet tussentijds op te slaan.

We hebben de afgelopen dagen in omgeving Iringa vertoefd en zijn naar Ifunda geweest. De school waar Marc toen werkte. Het was teleurstellend want er was alleen achteruitgang te zien. De werkplaats stond er nog net zo bij als toen en is nog maar weinig gebruikt. We twijfelen aan het onderwijs wat hier nu nog gegeven wordt. We werden door 5 man rondgeleidt de secund headmaster en nog 4 leraren. Allerbelangstellend naar ons en naar Nederland. Het huis waar Marc gewoond heeft wordt nu lokaal bewoond en kippen , geiten en een koe in slordige hokken en de tuin is een shamba ( akker) De mooie eucalyptis bomen van toen waren groten deels gekapt en het zag er troosteloos uit.

Verder hebben we Tosamaganga en Ismilia Stone Age Site bezocht dat was nagenoeg het zelfde als toen. Alleen een grote parkeerplaats en een nieuw entree gebouw met museum gebouwd voor de ( ?) touristen die nauwelijks komen hier. Verkeerde investering ach dat zie je hier ook wel meer.

We zijn bevriend geworden met een keniaanse familie die in het huis van Tina woont , op de thee geweest en zij zijn van rijke komaf te zien aan alles.

Mozes brengt ons nu vandaag naar Morogoro en morgen naar Bagamoyo en levert ons zondag af bij Tina in Dar Es Salaam. Heb haar weer gesproken en we zijn uitgenodigd , heel leuk om haar te zien en ook Lu ( louise) die inmiddels in de dertig is en films schijnt te maken.

We hebben de Tumaini Universiteit bezocht waar Mozes commitment studeert evenals de international school waar Elisabeth ( de vrouw van Mozes ) les geeft. Dat deed ons erg goed omdat het goed is dat Iringa een international school heeft gekregen en ook een universiteit.

Marc en ik hebben nog in de wijk achter het busstation in een lokale pub een biertje gedronken en naar buiten zitten kijken naar het straatgebeuren. Wat anders hier dan op de korte heuvel. Dit beeld zal ons bij blijven.

Het was heel fijn om wat langer in Iringa te zijn, heerlijk klimaat , lekker relaxed , je wordt niet belaagd als je over straat loopt. Ik kon net als toen gewoon op de markt wat bananen, advocado's en mango's kopen. Iringa gaat de goede kant op is onze conclusie.

Veel ontwikkeling en de middel klasse Tanzaniaan heeft het hier heel goed.

Reacties

Reacties

marcel en els

mooi fragment dat jullie in zo'n plaatselijke pub naar buiten naar het straatgebeuren zitten te kijken. Ben benieuwd wat je dan allemaal zag. We hebben het er nog wel over, misschien wel op een terrasje aan de Korte Heuvel....?
Leuk om jullie belevenissen te volgen.
liefs

Ingrid

Hallo daar, leuk om te lezen weer! Ik heb vandaag de tomaten in jouw kas wat water gegeven en opnieuw met touw omhoog gebonden. De bestaande constructie begon al aardig in te storten. Wat over rijp was heb ik geplukt. Daar maak ik chutney van en daar kan ik jou dan weer blij mee maken :) Verder veel plezier daar en lieve groet

Margot

Bedankt voor je mooie beschrijvingen! Het komt zo weer op mijn
netvlies. Veel groeten uit een tropisch NL, Tanzaniaanse temperaturen hier! Safari Njema. Margot

nellie rijk

Leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen.
Ik voel de belaging van al je plotse my friends nog. Wat moet je daar mee leren omgaan he? En onderhandelen wordt ook snel leuk he? Heerlijk om daar zaken te doen.
Omdat ik al een tijdje niet gelezen had heb ik nu heerlijk te tijd kunnen nemen om bij te geraken, het is me hier veel te warm om buiten iets te doen.
Wat een heerlijke gelegenheid om dit samen met je dochter te kunnen beleven. Wat een rijkdom voor jezelf en het leven.
Geniet ervan!
Nellie

Helen

Lieve broer, schoonzus en nichtje,
Wat een pracht reis zijn jullie aan het maken. Erg leuk om na zoveel jaar terug te gaan naar de plek waar jullie elkaar hebben leren kennen. Ook daar heeft de tijd dus niet stilgestaan. Op een terras mensen bekijken blijft leuk, waar dan ook in de wereld.
Nog veel plezier en geniet nog zoveel jullie kunnen.
Veel lieve groetjes,
Helen

riky

Spannend al jullie belevenissen.Ik word steeds nieuwsgieriger naar de live verhalen en....de foto s natuurlijk.
De bramen smaken lekker en de bloemen doen goed hun
best om te overleven. Het is hier heet !!
Voor alledrie warme groeten en tot over een week !!!!
Geniet er nog even van. riky

wilma Veen

Wat een mooie verhalen hebben jullie deze reis zullen jullie nooit vergeten en nu pas op de helft.Als ik het reisverslag lees reis ik gewoon met jullie mee.Tot de volgende keer Gr Wilma

Hannie

Hoi Lenie, Marc en Karen.
Ik heb vanavond alle reisverslagen gelezen. En mijn gedachten gingen meteen weer terug naar onze vakantie in Zambia toen Wilma daar woonde (32 jaar geleden!!!) Leuk om te lezen dat jullie door zoveel mensen worden meegenomen om het een en ander te kunnen bekijken. Hoe ervaart Karen het? Het zal op haar veel indruk maken denk ik.
Ik wil jullie nog een fijne laatste week toewensen (wat vliegt de tijd!!)
Groetjes, Hannie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!