maleboka.reismee.nl

Same

We zijn aangekomen in Same in Kilimanjaro Region en verblijven hier in Turaini Guesthouse.

De eerste dag in Dar Es Salaam ontmoetten we Lodoku een hele aardige Tanzaniaan die goed Engels spreekt en zich als gids aanbiedt aan de Wazungu ( Blanken) Maar goed ook want het is wel nodig om rondgeleidt te worden. Je wordt nl constant aangesproken door de bevolking dat ze iets van je willen. Dar Es Salaam is erg druk en chaotisch geworden en we herkennen niet erg veel van toen. Het voormalig SNV centrum ( Stichting Nederlanse Vrijwillgers) is nu een Bank.

We hebben er wel rond mogen kijken en mochten foto's maken. Ik kan met het kiswahili nog goed uit de voeten. Het wordt erg gewaardeerd, maar omdat Karen en Marc er niets van verstaan zoeken we toch iemand die goed Engels praat. Ludoko heeft een you tube site dus je kunt vinden wat hij ons heeft laten zien. We gingen naar Kariakoo Market dat is een grote markt , soort van bazar waar je echt niet alleen als blanke kunt komen zonder constant belaagd te worden.

Wij verbleven in het Holiday hotel, ze hebben een dakterras waar je heerlijk kunt zitten , kunt eten en drinken. Heerlijke temperatuur om s'avonds te verblijven. Maandag hadden we weer met Lodoku afgesproken om een aantal zaken te regelen, geld wisselen, tanzaniaans sim kaartjes kopen en buskaartjes regelen voor de bus richting Moshi. We bezochten de vismarkt , gelukkig met gids zodat we overal konden kijken en komen. Ook foto's maken was okee.

We gingen nog naar Slibway een plek aan het strand waar meest blanken en rijke tanzaniane komen. Blanke toeristen komen meest op mooie aangelegde tropisch uitziende plekken aan de zee. Voor ons hoeft dat niet echt , wij vinden de locale tanzaniaanse plaatsen ook leuk en veel gezelliger. We horen constant Karibuni - Welkom .

De armoede is wel overal dat valt je de eerste dag erg op en daarna ben je er al weer gewendt.

De busreis naar Same was lang en saai, we hadden een luxe bus met bediening , video en muziek en airco. We deden er wel 9 uur over en kwamen om 5 uur in Same aan.

We lieten ons naar Turmaini Guesthouse brengen, ook een prima locatie voor ons. Ziet er keurig uit, alles betegeld, grote bankstellen in de hal met constant de TV aan. We kunnen de olympische spelen volgen als we willen.

De woensdag ochtend liepen we naar de Diocees om dr Norbert Chomvu te ontmoeten , we waren erg welkom. De kado's die we mee hadden van Margot afgegeven, we mochten zelfs de bisschop begroettten. We kregen een rondleiding over het Diocees en door het District Hospital van Same dat door het tweesteden ziekenhuis uit Tilburg geholpen wordt. Zag er keurig uit, de Medical in Charge gesproken, het laboratorium gezien, shocking !

We hebben nog een bedrag gedoneerd voor verf en onderhoud van de medical wards. Bedden, couveuse, rontgen apparatuur en ook gebouwen alles door Tweesteden gesponsort.

Je ziet ook op een aantal plekken Tweesteden over grenzen borden hangen.

S'middags werden we meegenomen en gingen echt de bush bush in , zeker 1 uur rijden over een rode zandweg, veel stof , gaten en diepe groeven. We kwamen in een dorp Ruvu Darajani , we ontmoetten er een tanzaniaanse student die er met een laptop zat te internetten. We mochten even een mailtje sturen, bijzonder verrast zover in de bush gewoon internet aan te treffen. We kregen twee windmolens te zien die het water uit de bodem oppompen, dat werkt heel goed. Heel interessant vooral voor Marc die ziet hoe zoiets werkt.

We gingen ook naar een masai dorpje Bagamoyo ( daar begroef ik mijn hart) echt in de steppe, armoedige boma net als in de WHITE MASAI. Zulke lieve aardige mensen, ze waren erg dankbaar dat we hen bezochten, de autootje en pepermuntje werden gretig aangenomen. Zo'n armoede , hutjes geen electriciteit , geen voorzieningen en het water was nu ook weer probleem. Ze moesten naar Ruvu Darjani zeker een uur lopen. Erg indrukwekkend allemaal.

Vandaag rustdag , rondgelopen in Same, tanzaniaanse kleermaker gezocht en soft gekocht om twee jurken te laten maken die we straks al kunnen ophalen. Maaklloon per jurk 2,5 euro.

We ontmoetten een nederlandse Judith die hier als analiste werkt in een dispensary , ze woont hier al 8 maanden. Ze komt uit Twente en werkt in Emmen , hoe toevallig - geen toeval wij heten Emmen. Gaan zodadelijk kijken waar zij werkt.

Het is hier mooi weer , niet te heet , lekker droog en warm. We hebben het getroffen, het is goed te doen allemaal.

Aja kwa heri, nitaandika tena kutoka Moshi .

Salaan nyingi

Hannie

Hoi hoi!

wat een heerlijke vakantie hebben jullie! Geniet ervan!

Lieve groetjes, Hannie.

Bob en Floor

Ha pap, mam en zus!
Leuk om jullie verhalen te lezen, mooi dat het zo goed bevalt. Ik heb al een stalkende tanzaniaan achter me aan (Daniel Msuya?) die me nu constant mailtjes stuurt ;), heeft denk ik m'n mailadres onthouden.
Kus

Marijke

Goeie start zeg! Ben nu al benieuwd naar alle kleurige fotos . Liefs Marijke

Chris

klinkt super, nu al zin om jullie achterna te reizen :)

x

edith de Rooij

hoi Lenie en rest van de fam.
wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg!!!
super. heb je verhalen gelezen en ben onder de indruk.
geniet er samen van en ik volg jullie op de voet!

groetjes Edith (den Bosch)

jos en dré

leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
lijk me gek om te zien hoe alles in de tussentijd veranderd is.
blijf jullie volgen, liefs jos en dré

Yvonne van Lith

Mooi verhaal!! Geniet van jullie tijd daar.... Groetjes Yvonne

Annelies

Wat boeiend allemaal! Dus wel veel veranderingen door de jaren heen. Geniet maar lekker. Ik blijf je verhalen volgen! Knuffie!

Riet Kohlmann

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Geniet van de reis en ik blijf jullie volgen. Groet Riet

Margot

Zeer herkenbaar allemaal! Knap dat het al gelukt is om een stukje op de website te schrijven en zelfs foto''s toe te voegen! Ik weet uit ervaring dat dit niet eenvoudig is in de overvolle internetcaf''eetjes.
Veel groeten aan iedereen in Same van mzungu Margootie!

idi

Ha luitjes klinkt allemaal super! geniet ervan
Deze week ook zandgehapt omdat het droog was in de tuin maar dan vlakbij het leijpark, rara waar was ik
gr Idi

Patricia

Wat een bijzondere vakantie is dit! Erg leuk om te lezen, hoe jullie alles daar beleven. Geniet er van!
Groetjes, Patricia

Kim

Dat klinkt al heel bijzonder! Ik kijk uit naar de volgende verhalen :-) straks zal ik de foto's eens bekijken. Ik weet niet of ik dat wel wil, zittend achter mijn bureau terwijl buiten de zon schijnt...

riky

Dit is met volle teugen meegenieten van jullie verhalen.
Groetje Riky

Judith

Nimefurahi sana kuwaona, safiri njema.

Veerle

Op de camping in het zonnige Frankrijk, toch even de pc gezocht om te zien of er al iets op stond van jullie. Hoop dat Karen de cultuurshock inmiddels te boven is;) Klinkt echt allemaal heel bijzonder wat jullie daar zien! Ben benieuwd naar verdere verhalen!
Dikke kus, Veerle (en ook groetjes van Paul)

Ike en Margje

Het constant aangesproken worden omdat ze iets van je willen herkennen we ook van onze reis. . Maar het is wel genieten denken we en knap dat je tijd weet te vinden om achter de computer te gaan zitten.
Bijzonder allemaal en geniet maar verder!
Groetjes Ike en Margje

Ben en Francis

Fijne vakantie en succes daar! Onze tijd zit er weer op. Zien jullie op Marc's verjaardag. Geniet er van! Liefs.

Lies

Spannend wat jullie daar allemaal meemaken, lag wel een beetje in de lijn van verwachtingen he. Hopelijk blijft het weer zo mooi en ga je nog een heleboel meemaken. blijf gezond. Ik blijf jullie volgen. Fijne en mooie tijd. Liefs

Ad en Annie

Mooi verslag tot dus ver van jullie reis door geliefd Tanzania. Ook wij volgen jullie op de voet en genieten op afstand mee. We wensen jullie nog vele mooie momenten toe ! tot de 30e.
Liefs Ad en Annie

Floor

Hoi Lenie, Marc en Karen!

Leuk om jullie verhalen te lezen! Ik kan me voorstellen dat de veranderingen groot zijn met vroeger. Fijn dat jullie nog gezond en wel zijn. Heel veel plezier daar nog,
dikke kus Floor